8 начина да предпазим сърцето през зимата

8 начина да предпазим сърцето през зимата

Пазете се! Студеното време увеличава натоварването на сърцето!

През зимата се повишава честотата на случаите на високо кръвно налягане, ритъмни нарушения, сърдечна недостатъчност и внезапна смърт, свързани със сърцето. Това се дължи на много фактори, сред които ниските температури, ограничена физическа активност, замърсяване на въздуха, лоши хранителни навици и хормонални промени. Така например продължително излагане на студа води до понижаване на телесната температура, а силните ветрове отнасят защитния слой топлина, който обгръща тялото. Ниските температури водят до свиване на кръвоносните съдове, а това съответно намалява притока на кръв. Тъй като до сърцето достига по-малко количество кислород, то се опитва да изпомпва повече кръв и в резултат се повишават сърдечният ритъм и кръвното налягане. Това може да предизвика инфаркт или инсулт. Ето защо е жизнено важно да предпазим сърцето си през зимата. Кардиологът доц. Гюлиз Ердем от Acibadem International Hospital обяснява какви мерки трябва да вземем, за да запазим сърцето си здраво, и дава някои важни препоръки.

1. Отнасяйте се сериозно към предупредителните сигнали, които ви изпраща тялото

Научете се да се вслушвате в тялото си и да не игнорирате неговите предупредителни сигнали, като например болка в областта на гърдите, задъхване или сърцебиене. Ако усетите болка в гърдите, не чакайте да изчезне от само себе си,  а се обърнете към най-близкото спешно отделение, независимо от часа, защото времето е от ключово значение в случай на инфаркт.

2. Носете по няколко слоя дрехи

Вместо да облечете един слой дебело облекло, опитайте да носите няколко, за да се предпазите от студа. Така се образува допълнителен слой въздух, който действа като изолация и позволява температурата на тялото да се поддържа по-ефективно. Главата е една от зоните, които лесно губят топлина, затова не забравяйте да си сложите шапка, когато излизате. Обличайте се така, че да предпазите ушите, които са по-податливи на измръзване в сравнение с другите части от тялото, и ръцете, които бързо губят топлина.

3. Вземайте лекарствата си редовно

Ако страдате от някакви сърдечни проблеми, не пропускайте да вземате редовно лекарствата си, съветва доц. Гюлиз Ердем. И обяснява защо: „През зимата кръвното налягане се покачва не само заради студеното време, но също и заради намалената физическа активност и натрупването на тегло. Поради това кръвното налягане трябва да се измерва редовно, особено ако страдате от хипертензия. Имайте предвид, че дори да не усещане кръвното си повишено това не означава, че е нормално. Ако установите промени в кръвното си налягане, в никакъв случай не предприемайте промени в лекарствата, които вземате, преди да се консултирате с лекар“.

4. Продължавайте да се упражнявате

Важно е да се предпазим от студеното време, но не бива да го превръщаме в извинение, за да пропускаме упражнения. Облечете се топло и продължете с физическата активност, освен ако навън не е заледено или няма остър вятър. Достатъчно е да се упражнявате 5 пъти седмично по 30 минути с темпо, което ще ускори дишането, но няма да ви направи неспособни да говорите. Ако нямате възможност за упражнения, разходка със същото темпо също върши работа. В случай че не можете да излезете навън, не се заседявайте дори и вкъщи. Избягвайте продължителното седене и се опитайте да се движите поне веднъж на всеки час.

5. Предпазвайте се от заболявания

Кардиологът доц. Гюлиз Ердем посочва, че друга причина за честите сърдечни проблеми през зимата е повишената честота на респираторните инфекции като грип и пневмония. „Например ако имате грип, тялото е подложено на голям стрес. Когато имате висока температура, сърцето работи по-бързо и се нуждае от по-голямо количество кислород. В същото време загубата на течности в организма, причинена от грипа, води до намаляване на кръвното налягане и съответно намалено количество кислород, който достига сърцето. Всичко това може да доведе до сърдечна недостатъчност. Не бива да се забравя, че тялото е интегрирана система и заболяване в една част от него може да се отрази на всяка друга част“.

6. Важно е да ядете плодове и зеленчуци

В битката срещу болестите е важно на масата ни да присъстват пресни зимни плодове и зеленчуци, богати на витамини, минерали и фибри, които ще подсилят имунната система. Приемът на плодове и зеленчуци 4-5 пъти на ден е важна част от здравословния начин на живот. Свикнете да използвате колкото е възможно по-малко сол при хранене. Когато приемате зърнени храни, избирайте пълнозърнести, които са богати на фибри. Постарайте се да хапвате риба 2 дни в седмицата. Не използвайте наситени и транс мазнини, и по възможност дръжте захарта далече от вас.

7. Обявете война на депресията

Податливостта към депресия също се увеличава през зимата по различни причини. Повишаване нивата на хормоните на стреса, като например кортизол, може в резултат да доведе до високо кръвно и инфаркт. Открийте причината на състоянието на стрес и ако е необходимо се консултирайте с лекар за подходящо лечение, за да преодолеете проблема достатъчно рано. Срещайте се с хора от семейството си и с приятели, а ако не можете да излезете се вижте със съседите и ще се почувствате по-добре.

8. Внимавайте за недостиг на витамин D!

Много изследвания през последните години показват, че недостигът на витамин D също е рисков фактор за сърдечносъдови заболявания. Кардиологът доц. Гюлиз Ердем отбелязва, че най-ефективният начин да си набавим витамин D е чрез излагане на слънчева светлина. През зимните месеци обаче слънчевата светлина навлиза в атмосферата под голям ъгъл и значителна част от UVB-лъчите, които са необходими за синтеза на витамин D в тялото, са блокирани. Поради това е възможно да се наложи допълнителен прием на витамина под формата на добавка. Преди да се предприеме това обаче е необходима консултация с лекар и проверка нивата на витамин D в организма.

 

 

 

×
Search